onsdag 16 februari 2011

Livet får inte vara utan poesi

Häromdagen gick jag till biblioteket och lånade tre poesiböcker för att få lite djup i vardagen. Och så syns mina fina Rayban glasögon som jag tyvärr har allt för sällan på mig. De är ju rätt tuffa.


En klassiker, får se hur bra den är.

Ur "Rysk poesi". Den läser jag just nu och är helt förtrollad över de vackra dikterna. 

Ur "Ett drömspel".


Här får ni en dikt från Anna Achmátova:


Jag knöt händerna under min slöja.
"Varför är du så blek just idag?"
Det är därför att jag i mitt vemod
berusade honom med sorg.

Så han vacklade. Hur skall jag glömma
hans mun som förvreds som i kramp?
När jag sprang nerför trappan som tyngdlös,
när jag sprang till den port han nyss stängt.

Och jag skrek med ett flämtande: "Stanna!
Det var lögn. Och jag dör utan dig!"
Men då log han blott, skrämmande sakligt:
"Du blir kall här i blåsten, gå in."















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

eller vad tycker du?