torsdag 2 februari 2012

"Jag vet att det inte var du som tiggde kärleksord ur min mun. Jag vet att du aldrig försökte förvandla min kärlek till dikt."

Sandra inspirerade mig till det här inlägget, för det var ju en bra idé hon hade. Att visa sina favoritcitat, texter och sånt.


Dikter:

"What is there in the vale of life
Half so delightful as a wife,
When friendship, love and peace combine
To stamp the marriage-bond divine?
The stream of pure and genuine love
Derives its current from above;
And earth a second Eden shows,
Where'er the healing water flows:
But ah, if from the dikes and drains
Of sensual nature's fev'rish veins,
Lust, like a lawless headstrong flood,
Impregnated with ooze and mud,
Descending fast on every side,
Once mingles with the sacred tide,
Farewell the soul-enliv'ning scene!
The banks that wore a smiling green,
With rank defiliment overspread,
Bewail their flow'ry beauties dead.
The stream polluted, dark and dull,
Diffused into a Stygian pool,
Through life's last melancholy years
Is fed with ever-flowing tears:
Complaints supply the zephyr's part,
And sighs that heave a breaking heart."
- Love Abused, William Cowper.


























"Över dig tänder jag nu
Min kärlek
Likt en stjärnklar jublande himmel
Varje gång du sårar mig släcker du blott en endaste stjärna
Så - varför sörja?" 
- från någon vars namn jag inte minns

från flickr.





favoritdikter från Anna Achmátova:

"Jag knöt händerna under min slöja.
'Varför är du så blek just idag?'
Det är därför att jag i mitt vemod
berusade honom med sorg.
Så han vacklade. Hur skall jag glömma
hans mun som förvreds som i kramp?
När jag sprang nerför trappan som tyngdlös,
när jag sprang till den port han nyss stängt.
Och jag skrek med ett flämtande: 'Stanna!
Det var lögn. Och jag dör utan dig!'
Men då log han blott, skrämmande sakligt:
'Du blir kall här i blåsten, gå in.'"
källa.























"Det är inte så ofta jag tänker
på dig och det liv som blev ditt,
men i själen finns ändå en rispa
från ett bortglömt möte med dig.
Jag går gärna och ofta förbi det-
ditt hus som satt vid stranden står rött-
fast jag vet att jag inte skall störa
din frid som är upplyst av sol.
Jag vet att det inte var du som
tiggde kärleksord ur min mun.
Jag vet att du aldrig försökte 
förvandla min kärlek till dikt.
Men när kvällen är blå vill jag trolla
med framtiden hemlighetsfullt,
och jag anar ett andra möte
som vi inte kan komma från."

































citat:

"Älska mig alltid eller så biter jag dig i strupen så att du dör!"
- August Strindberg.

"The worst feeling isn't being lonely, it's being forgotten by someone you could never forget."
- Okänd.

"Varför sa du inte att du gick iväg dit? Då skulle jag suttit bredvid och gråtit tillsammans med dig."
- En vän för så länge sen.

"Aldrig har någon på så kort tid lämnat så stort avtryck efter sig, så som du."
- En nära vän.


filmcitat:

"Can a heart still break, once it stopped beating?"
- Corpsebride.

"We fear death, and question our place in the universe. The artist's job is not to succumb to despair, but to find an antidote for the emptiness of existence." 
- Getrude Stein in Midnight in Paris.


"Son, I need a friend."
- Breakfast at Tiffany's.


"... första klassens chockvara..."
- Breakfast at Tiffany's.  





























"When I get sad, I stop being sad and get awesome instead. True story."
- Barney, How I Met Your Mother.


"Listen partner, you might not like my nose, but I do."
- Clark Gable, It Happend One Night.


"I believe that love that is true and real creates a respite from death. All cowardice comes from not loving, or not loving well, wich is the same thing. And when the man who is brave and true look Death squarely in the face like some rhino-hunters I know or Belmonte, who's truly brave. It is because they love with sufficient passion, to push death out of their minds, until it returns as it does, to all men. And then you must make really good love again."
- Hemingway, Midnight in Paris.
































Egentligen finns det så mycket mer man vill skriva ner och visa, det finns nånstans där i bakhuvudet, men liksom kommer inte fram. Jag vet att jag gillar så många fler citat, men de orden vill inte bli ihopsatta till meningar.
Om böcker och musik tar jag en annan gång.

TRANSLATION:
My favorite quotes from poems and movies. I'll write about music and books some other time.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

eller vad tycker du?